سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)

ساخت وبلاگ
درنگی از ربابه نوندکتر رویامشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ، یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه مردان برخلاف زنان، صادقانه سخن می‌گویند، لکنت زبان ندارند و درباره آن چه شنیده‌اند وراجی نمی‌کنند.دکتر رویادر این فرمایشبه مقایسه زنان و نران انتزاعی می پردازدوولی تعریف مفاهیمی را که در این مقایسه به کار می برد، نمی داند.این عیب مشترک بخش اعظم سکنه جنقوری است.زنان در قاموس دکتر رویاصداقت ندارند،لکنت زبان دارند،واهل وراجی اند.در مقایسه با زنان،نران تحفه نطنز،افراد صادقی اند، فاقد لکنت زبانند و بری از وراجی اند.ما یک روز پای منبر سیدعلی (مرد مردان جنقوری) نشستیم.پس از یک ساعت پامنبری بودندریافتیم که موعظه سید علی فاقد اندیشه به درد بخوری بوده است.یعنیوراجی محض بوده است.روشنفکران جنقوریوقتی می خواهند راجع به مسئله ای ابراز نظر کنند،یک اسعت روده درازی توخالی و چه بسا تکراری می کنند.یعنیخرافه ای را بارها در فرم های مختلف تکرار می کنند.یعنیاهل وراجی اند و نه اهل خوداندیشی.هنر و شق القمر خیلی از روشنفکران و سیاستمدارانازبر کردن خرافات این و آن و تحویل دادن اسکولاستیکی آنها به همنوعان است.مگر این وراجی نیست.۹۹ درصد نقدهای ادبی و هنری این جماعتچیزی جز وراجی نیست.اینهمه قصیده یک میلیون بیتی که نران جنقوری در طول تاریخ سروده اند،مگر متشکل از افکارند؟مگر وراجی توخالی و تکراری نیستند؟بشریتبر سر دو راهی زیر ایستاده است:یا فراگیری مشقتبار تعریف مفاهیم و تمرین تفکر مفهومی (مارکسیسم)ویا پرت و پلابافی. نران و زنان مورد نظر دکاترنران و زنان دور و بر خودش هستند.صفات و مشخصات این نران و زنان را نمی توان تعمیم داد وهمه را شبیه آنان محسوب سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 71 تاريخ : چهارشنبه 2 اسفند 1402 ساعت: 5:57

هیئت تحریریه کلکتیوبرگردان شین میم شین۱ تعمید جوانان به تأسیسات جامعتی در جمهوری آلمان دموکراتیک برای حمایت از آموزش و پرورش سیاسی ـ ایده ئولوژیکی و تربیت جوانان در کلاس هشتم اطلاق می شد.۲ تعمید جوانان بر مبنای قانون اساسی سوسیالیستی و قانون جوانان جمهوری آلمان دموکراتیک صورت می گرفت.۳ در تعمید جوانان، کلیه دختران و پسران ۱۴ ساله می توانستند شرکت داشته باشند.۴ شرکت در تعمید جوانان، داوطلبانه بوده است.۵ تعمید جوانان با سنتی از سنن طبقه کارگر المان و توسعه فراتر آن در پیوند بوده است.۶ در کانون تعمید جوانان، سوگندی قرار دارد که جوانان در جشن تعمید بر زبان می رانند.۷ محتوای سوگند جوانان در جشن تعمید جوانان از نکات زیر تشکیل می یابد:الف سوگند به برسمیت شناسی میهن سوسیالیستیب سوگند به برسمیت شناسی دوستی با اتحاد جماهیر شورویپ سوگند به برسمیت شناسی انترناسیونالیسم (خواهری ـ برادری بین المللی) پرولتری۸ در تدارک مراسم سوگند در جشن تعمید جوانان، اقدامات همه جانبه، جالب و پویای جوانان، تحت رهبری اکتیو و خود مسئول شخصیت های متعالی از کلیه عرصه های حیات جامعتی و قبل از همه از طبقه کارگر و از امور آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی، از کلکتیو جوانان به لحاظ سیاسی سازمان یافته عضو سازمان جوانان آزاد آلمان (اف دی ید) صورت می گرفتند.۹ کل کار سیاسی ـ ایده ئولوژیکی در روند تدارک تعمید جوانان به طور ارگانیک در روند واحد آموزش و پرورش و تربیت سوسیالیستی جوانان مدارس تنظیم می شد.۱۰ حامل تعمید جوانان زحمتکشان تحت رهبری طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن بوده است.۱۱ تدارک تعمید جوانان بنا بر مصوبات مربوط به جوانان صورت می گرفت.۱۲ در تعمید جوانان کل سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 72 تاريخ : چهارشنبه 2 اسفند 1402 ساعت: 5:57

شین میم شین بوستانباب سومدر عشق و مستی و شومقدمهبخش اول(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!۱خوشا وقت شوریدگان غمشاگر زخم بینند و گر مرهمشمعنی تحت اللفظی:مشخصه عاشق جماعت،شوریده بودن از غم معشوق است.فرق هم نمی کند که معشوق به آنان زخم بزند و یا بر زخمشان مرهم بنهد.حافظطبیب عشق، مسیحادم است و مشفق، لیکچو درد در تو نـبیند کـه را دوا بـکـند؟ معنی تحت اللفظی:طبیب عشق،طبیب چیره دستی است.مشکل او این است که قادر به دیدن درد نیست.حافظدر این بیت غزل، به تخریب دیالک تیک درمان و درد و دیالک تیک طبیب و بیمار می پردازد، که از فرم های تعمیم دیالک تیک وسیله و هدف اند.بدین طریقدرد عشق، درد بی درمانی تلقی می شودوطبیب عشق، طبیب بی لیاقتی.حافظگفتـم:«صنـم پرست مشو با صمد نشین.»گفتا:«به کوی عشق، هم این و هم آن کنند.»حافظ در این بیت غزل، به شیوه یکسان انگاری وسعت بیشتری می بخشد و دیالک تیک صمد و صنم را تار و مار می سازد که یکی از فرم های توسعه و تعمیم دیالک تیک خیر و شر است.بدین طریق فرقی میان خداپرستی و بت پرستی نمی ماند، حق و باطل یکی می نمایند.کسانی که حافظ را آزاد اندیش نامیده اند، فریب این لفاظی های او را خورده اند.ادامه دارد. + نوشته شده در دوشنبه سی ام بهمن ۱۴۰۲ ساعت 11:54 توسط سیاوش زهری  |  سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 75 تاريخ : چهارشنبه 2 اسفند 1402 ساعت: 5:57